ایستگاه مترو قدوسی

ایستگاه مترو قدوسی
ایستگاه مترو قدوسی

صفحه‌ها برای ویرایشگران خارج‌شده از سامانه بیشتر بدانید

ایستگاه متروی شهید قدوسی یکی از ایستگاه‌های خط ۳ متروی تهران است که در تقاطع خیابان شریعتی و خیابان شهید بهشتی (چهارراه قصر) قرار دارد.[۱]

این ایستگاه به عنوان یکصد و چهارمین ایستگاه مترو تهران در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ افتتاح شده و دارای ۱۱۰۰۰ مترمربع فضای سرپوشیده است.[۲]

برای ساخت این ایستگاه ۸۲ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۵ هزار تن میلگرد، ۴۶ هزار متر مکعب بتن و ۲۵ هزار متر مربع قالب بندی استفاده شده‌است. همچنین این ایستگاه دارای یک پست برق و ۱۲ دستگاه پله برقی است و ۱۳۰ میلیارد تومان برای ساخت وساز آن هزینه شده‌است.[۳]

صفحه‌ها برای ویرایشگران خارج‌شده از سامانه بیشتر بدانید

۱۵۵٫۸ کیلومتر (۹۶٫۸ مایل) (درون‌شهری)


مترو تهران به مجموعه قطار شهری تهران و همچنین «شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه» گفته می‌شود. این مترو در هفت خط اصلی در حال فعالیت است که پنج خط آن (۲، ۳، ۴، ۶، ۷) کاملاً درون‌شهری، یک خط آن (۵) نسبتاً برون‌شهری (میان تهران و کرج و هشتگرد) و یک خط آن (۱، انشعاب خط ۱) به صورت دو قسمتی است. قسمت نخست درون‌شهری و قسمت دوم برون‌شهری (‌به سمت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و سپس شهر جدید پرند) است. طبق برنامه‌های توسعه قرار است خطوط مترو تهران به ۱۱ خط افزایش یابد. تا شهریور ماه ۱۴۰۰، طول خطوط مترو بهره‌برداری شده، برابر ۲۵۳٫۷ کیلومتر با ۱۴۲ ایستگاه است و شمار واگن‌های فعال در مترو تهران ۱۵۱۴ واگن، برابر ۲۱۷ قطار است که روزانه به‌طور میانگین بیش از ۲٫۵ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند.[۶][۷] مترو تهران به رکورد جابه‌جایی ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار سفر در روز نیز دست یافته‌است.[۸][۹] در اسفند ۱۳۹۹ اعلام شد که مجموع تعداد سفرهای مترو تهران به ۹۵۴۰ میلیون سفر رسیده که معادل ۱۱۹ برابر جمعیت ایران است.[۱۰]

اگرچه طرح‌های نخست مترو تهران در زمان محمدرضاشاه پهلوی ریخته شد،[۱۱] اما به‌طور رسمی از سال ۱۳۷۷ (۱۹۹۹ میلادی) شروع به کار کرد.[۱۲] نخستین مسیر فعال، خط ۵ مترو بود که میان تهران و کرج مسافر جابه‌جا می‌کرد و در ۱۶ اسفند ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد.[۱۳]

ایستگاه مترو قدوسی

از اواخر سال ۱۳۸۵، با افزایش مسافران و تعداد قطارها، بخشی برای بهره‌برداری از بدنه اصلی سازمان قطار شهری تهران و حومه جدا شد و با عنوان «شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه» به کار خود ادامه داد. دفتر مرکزی این شرکت در چهارراه کالج (تقاطع خیابان‌های حافظ و انقلاب تهران) قرار دارد در تاریخ ۱۰ آبان ۹۶ مهندس علی امام به سمت مدیر عامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه منصوب شدند.[۱۴]

بخش عمده خودروهای ریلی مورد استفاده در مترو تهران از تولیدات شرکت‌های واگن پارس و واگن سازی تهران تأمین شده‌است.

برای توسعه شبکه مترو تهران، کاهش شلوغی واگن‌ها و کاهش فاصله زمانی میان قطارها، خرید ۳۷۶ واگن از واگن‌پارس و ۱۰۵ واگن از واگن‌سازی تهران از سال ۱۳۹۷ در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته اما به دلیل عدم تأمین مالی، حتی یک قطار هم به مترو پایتخت اضافه نشده‌است.[۱۵][۱۶][۱۷][۱۸]

پیشینهٔ بحث دربارهٔ ساخت قطار شهری در تهران به زمان ناصرالدین شاه قاجار و راه‌اندازی «واگن اسبی» بازمی‌گردد. بنیانگذاری تراموای شهری از جمله نکات پیش‌بینی‌شده در امتیازنامه‌ای بود که ناصرالدین شاه به بارون ژولیوس دو رویتر داد. امتیاز واگن اسبی در فرمانی به تاریخ پانزدهم رمضان ۱۳۰۵ قمری (خرداد ۱۲۶۷) خورشیدی به مدت ۹۹ سال داده شد و محدود به شهر تهران می‌شد. خط واگن اسبی تهران دو خط داشت: یک خط از ابتدای خیابان لاله‌زار به خیابان ناصریه (ناصرخسرو کنونی) تا سبزه میدان، یک خط دیگر از میدان توپخانه به خیابان چراغ گاز (امیرکبیر کنونی) به دروازهٔ حضرت عبدالعظیم (بازار حضرتی کنونی) به خیابان قبرستان به خیابان دروازهٔ قزوین و از آنجا تا خیابان مریضخانه (امام‌خمینی کنونی) تا میدان توپخانه. در امتیازنامه خط سومی هم پیش‌بینی شده بود اما هیچوقت کشیده نشد: از سر قبر آقا (نزدیک چهارراه مولوی کنونی) در امتداد خیابان اسمعیل بزاز (مولوی) به دروازهٔ گمرک و از آنجا به دروازهٔ قزوین تا میدان توپخانه. کرایهٔ هر مسافر ابتدا سه شاهی بود که بعد به پنج شاهی و از سال ۱۲۹۷ خورشیدی به سیصد دینار (شش شاهی) افزایش یافت. با وجود اعتراض دولت ایران، شرکت حاضر نشد این بها را پایین بیاورد.[۱۹] واگن اسبی تا سال ۱۳۱۰ خورشیدی دایر بود.

اما نخستین برنامه‌ریزی‌ها برای بنیان‌گذاری مترو (قطار زیرزمینی) به سال ۱۳۵۰ در دوران شهرداری غلامرضا نیک‌پی بازمی‌گردد. در مهر سال ۱۳۵۳ مطالعات مربوط به حل مشکلات ترافیک، مترو تهران توسط شرکت‌های مشاور خارجی از جمله سوفرتو منتج به پیشنهاد سیستم اتوبان مترو (با ۷ خط) شد. بر اساس این پژوهش‌ها، ساخت مترو به عنوان اساسی‌ترین راه‌حل بهبود ترافیک تعیین شد. شرکت‌های فرانسوی از سال ۱۳۵۶ عملیات اجرایی ساخت خط ۱ مترو را در اراضی شمال تهران (بزرگراه شهید حقانی کنونی) آغاز کردند. پس از انقلاب اسلامی، در طول دادگاهی که غلامرضا نیک‌پی را در نهایت به اعدام محکوم کرد، طرح ساخت مترو، به یکی از اتهامات غلامرضا نیک‌پی تبدیل شد و در حالیکه نیک‌پی این طرح را با همکاری کشورهای دیگر راه‌حل مشکل ترافیک تهران می‌دانست، رئیس دادگاه انقلاب این طرح را کاری استعماری می‌دانست: «سیاست استعماری بود که این مترو را وسیله‌ای قرار بدهند و ما را در فشار قرار بدهند.»[۲۰][۲۱] عملیات اجرایی مترو تا آذر سال ۵۹ اجرای ۲٬۳۰۰ متر تونل و بخشی از سازهٔ ۳ ایستگاه حد فاصل بزرگراه شهید حقانی و خیابان شهید بهشتی ادامه یافت ولی در این زمان و در پی جریان‌های جنگ ایران و عراق، نمایندگان شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند و در اواخر سال ۶۰ هیئت وزیران توقف کامل طرح توسط مشاوران خارجی را اعلام کرد. در سال ۱۳۶۳ پس از ارائهٔ گزارشی از طرف جمعی از کارشناسان ایرانی در خصوص لزوم ساخت مترو و طرح مسئلهٔ ضرورت ساخت مترو در نماز جمعه تهران توسط اکبر هاشمی رفسنجانی، ریاست وقت مجلس، در فروردین ۱۳۶۴ هیئت وزیران اجرای طرح متروی تهران را تصویب و فعالیت‌های مترو دوباره در تهران آغاز شد. برنامهٔ اول مترو شامل ساخت خط ۱ (میرداماد – حرم مطهر)، خط ۲ (دردشت – صادقیه) و مسیر برون‌شهری خط ۵ (تهران – گلشهر) جمعاً به درازای ۹۰ کیلومتر با ۵۲ ایستگاه بود. فعالیت‌های اجرایی این برنامه از سال ۱۳۶۶ با عقد مشارکت مدنی با سیستم بانکی آغاز شد.[۲۱] بنا به گفتهٔ اصغر ابراهیمی اصل، مدیرعامل وقت مترو:

«سال ۶۵ همه مخالف ساخت مترو بودند. حتی ساختمان شرکت مترو به وزارت کشور تحویل داده و تبدیل به استانداری شده بود. هیچ‌کس حتی یک اتاق نمی‌داد. کار از نمازخانه شروع شد. هیچ نقشه‌ای در کار نبود تا اینکه در نمازخانه تعدادی نقشه پیدا شد. وقتی پیگیری کردیم که باقی نقشه‌ها کجاست، مشخص شد که یک سبزی‌فروش نقشه‌ها را خریده‌است. سپس با وجود یک ماه تحقیق بر روی کاغذها، سبزی‌فروش پیدا شد و بدین ترتیب ۱۹۰ کیلو نقشه در انبارش پیدا شد.»[۲۲]

در سال ۱۳۷۴ با توجه به اتمام بخش‌هایی از کارهای ساختمانی، قراردادی برای تأمین تجهیزات مترو به امضا رسید و در نهایت ۱۶ اسفند ۱۳۷۷ خورشیدی نخستین خط متروی تهران که بخش حومه‌ای خطوط مترو کنونی است، افتتاح شد که تهران را به کرج متصل می‌کرد. این خط در حال حاضر خط ۵ نامیده شده و در طراحی‌های آتی مترو از آن به عنوان خط اکسپرس اول یاد می‌شود.

یک سال بعد، نیمهٔ غربی خط دو (حد فاصل ایستگاه صادقیه در میدان صادقیه تا ایستگاه امام خمینی در میدان امام خمینی) نیز بهره‌برداری شد. بخشی از خط یک متروی تهران نیز که ایستگاه شهید حقانی را به ایستگاه علی‌آباد متصل می‌کرد، در سال ۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسید. در این تاریخ ایستگاه شهید حقانی که نقطهٔ آغازین خط ۱ از شمال بود، میرداماد نام داشت، ولی بعدها و با توسعهٔ خط ۱ به سمت شمال، نام این ایستگاه به ایستگاه شهید حقانی تغییر یافته و ایستگاهی به نام ایستگاه میرداماد در محل خیابان میرداماد ساخته شد. این خط بعداً در سال ۱۳۸۱ تا ایستگاه حرم مطهر در بهشت زهرا ادامه یافت. همچنین بخش شرقی خط دو متروی تهران به تدریج در سال‌های ۱۳۸۲، ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها، خط ۲ مترو از میدان صادقیه تا دانشگاه علم و صنعت امتداد یافت.

در سال ۱۳۸۷ بخشی از خط ۴ مترو تهران، حد فاصل ایستگاه دروازه شمیران تا ایستگاه میدان فردوسی افتتاح شد. شایان ذکر آن است که در این قسمت از خط ۳ ایستگاه دروازهٔ شمیران، دروازه دولت و میدان فردوسی بهره‌برداری شد که دو ایستگاه نخست، ایستگاه‌های تقاطعی و دو طبقه با خطوط یک و دو هستند که به این ترتیب تعداد ایستگاه‌های تقاطعی دو طبقه در متروی تهران در این مقطع به سه دستگاه افزایش یافت. در بهمن ماه ۱۳۸۷ نیز ایستگاه‌های باقری و تهرانپارس در امتداد شرقی خط دو به بهره‌برداری رسید و در اسفند ماه همین سال ایستگاه میدان شهدا در امتداد شرقی خط چهار نیز بهره‌برداری شد.

در بهار ۱۳۸۸ نیز ضمن افتتاح فاز نخست توسعهٔ شمالی خط ۱، حد فاصل ایستگاه حقانی تا ایستگاه قلهک، ایستگاه میدان انقلاب اسلامی در امتداد غربی خط چهار نیز به بهره‌برداری رسید. تا پایان این سال، فاز دوم توسعه شمالی خط یک از ایستگاه قلهک تا ایستگاه قیطریه به بهره‌برداری رسید.

در بهار سال ۱۳۸۹ ایستگاه مترو کلاهدوز واقع در انتهای شرقی خط ۴ مترو به بهره‌برداری رسید. همچنین تا پایان سال ۱۳۸۹ این موارد در متروی تهران بهره‌برداری شد:

در بهار سال ۱۳۹۰ ایستگاه میان‌راهی دکتر حبیب‌الله در بخش غربی خط ۴ و در مرداد ماه همین سال امتداد خط ۱ از ایستگاه حرم مطهر تا کهریزک و همچنین ایستگاه کهریزک به بهره‌برداری رسید. در شهریور ۱۳۹۰ ایستگاه متروی ابن‌سینا از خط ۴ نیز افتتاح شد. گفتنی است در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۰ نیز ایستگاه پیروزی واقع در خط ۴ افتتاح شد و در اسفند ۱۳۹۰ نیز ایستگاه تجریش به عنوان عمیق‌ترین ایستگاه متروی تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفت که با ساخت این ایستگاه خط یک متروی تهران کامل شد. با این افتتاح پروندهٔ طرح‌های توسعهٔ متروی تهران در سال ۱۳۹۰ بسته شد.

اما با آغاز سال ۱۳۹۱ طرح‌هایی به شرح ذیل مورد بهره‌برداری قرار گرفتند:
در تاریخ بیست و هفتم اردیبهشت ۱۳۹۱ ایستگاه نیروهوایی در خط ۴ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.[۲۳] در تاریخ اول مرداد ماه ۱۳۹۱ ایستگاه‌های شهرک اکباتان و بخش مربوط به خط ۴ ایستگاه ارم سبز به همراه ۴ کیلومتر تونل از ایستگاه میدان آزادی تا ایستگاه ارم سبز مورد بهره‌برداری قرار گرفتند که با افتتاح این قسمت تعداد ایستگاه‌های تقاطعی دو طبقه متروی تهران به چهار ایستگاه افزایش یافت.[۲۴]

در تاریخ بیست و هفتم آذرماه ۱۳۹۱ پنجمین خط متروی تهران که در واقع خط چهارم درون‌شهری است، زاده شد. در این تاریخ بخش میانی خط سه به درازای هفت کیلومتر به همراه ایستگاه‌های شهید بهشتی و ولیعصر مورد بهره‌برداری قرار گرفتند؛ که با توجه به تقاطعی بودن هر دو ایستگاه (شهید بهشتی در تقاطع با خط یک و سه و ولیعصر در تقاطع با خط چهار و سه) تعداد ایستگاه‌های تقاطعی دو طبقه متروی تهران به شش ایستگاه افزایش یافت.[۲۵]

در سال ۱۳۹۲ به علت پاره‌ای از مشکلات از جمله عدم تخصیص به موقع و کافی بودجه به مترو تقریباً هیچگونه افتتاحی در آن صورت نپذیرفت[۲۶] و تنها بخش جنوبی خط ۳ به درازای ۱۲ کیلومتر مورد تست سرد (بهره‌برداری آزمایشی) قرار گرفت[۲۷] و همچنین از بخش مربوط به خط ۴ ایستگاه آزادی تقاطع شادمان نیز در خرداد ماه همین سال مورد بهره‌برداری قرار گرفت و با توجه به بهره‌برداری از این ایستگاه تعداد ایستگاه‌های تقاطعی دو طبقه متروی تهران به هفت ایستگاه افزایش یافت.[۲۸]

در دوم اردیبهشت ۱۳۹۳ نیمه جنوبی خط ۳ متروی تهران به عنوان طولانی‌ترین خط متروی خاورمیانه تا این تاریخ از کمربندی آزادگان (ایستگاه آزادگان) واقع در جنوب غرب شهر تهران تا چهارراه ولیعصر به طول ۱۲ کیلومتر مورد افتتاح رسمی قرار گرفته و به بخش میانی این خط که قبلاً در سال ۱۳۹۱ افتتاح شده بود، متصل شد و به این صورت طول این خط تا اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به ۱۹ کیلومتر افزایش یافت. همچنین با این افتتاح ۵ ایستگاه آزادگان، قلعه مرغی، جوادیه، میدان راه‌آهن و میدان منیریه به مجموعه ایستگاه‌های متروی تهران اضافه شدند.[۲۹]

همچنین دو ایستگاه متروی میدان ولیعصر در نیمه میانی خط ۳ و شهرک شریعتی در نیمه جنوبی خط ۳ در تاریخ ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید و با این کار پرونده طرح‌های توسعه‌ای مترو در سال ۱۳۹۳ بسته شد.[۳۰][۳۱]

و اما با آغاز سال ۱۳۹۴ این وعده داده شد که در این سال و به‌طور میانگین در هر ماه ۱ ایستگاه مترو به بهره‌برداری خواهد رسید.[۳۲] در همین راستا در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ ایستگاه میدان جهاد واقع در نیمه میانی خط ۳ مترو به بهره‌برداری رسید.[۳۳] کمتر از دو ماه بعد در روز ۸ تیرماه ۱۳۹۴ ایستگاه متروی عبدل آباد در این خط افتتاح شد.[۳۴] در همین راستا و با توجه به وعده‌های داده شده در ابتدای سال در روز سه شنبه ۳۱ شهریور ماه نیمه شمالی خط ۳ متروی تهران به طول ۱۸ کیلومتر از ایستگاه شهید بهشتی واقع در تقاطع خط ۱ و ۳ تا ایستگاه قائم و با ۳ ایستگاه شهید زین‌الدین، نوبنیاد و قائم افتتاح گردید.[۳۵] در ادامه کار موفق در متروی تهران در تاریخ ۱۸ آبان ایستگاه متروی نعمت‌آباد در قسمت جنوبی[۳۶] و در ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۴ ایستگاه متروی میرزای شیرازی در قسمت میانی خط ۳ مترو تهران به بهره‌برداری رسیدند.[۳۷] همچنین در ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۴ خط متروی ویژه فرودگاه مهر آباد و در واقع انشعاب فرودگاه مهرآباد از خط ۴ مترو با ۳ ایستگاه با نام‌های فرودگاه مهرآباد (در مجاورت ایستگاه بیمه)، ترمینال ۱ و ۲ و ترمینال ۴ و ۶ و ایستگاه چهارم یعنی ایستگاه بیمه از خط اصلی ۴ متروی تهران به بهره‌برداری رسید. این خط به عنوان متفاوت‌ترین خط متروی تهران شناخته می‌شود و طول سکوهای آن حدود ۸۰ متر می‌باشد که تقریباً معادل نیمی از طول سکوهای خطوط ۳ و ۴ است و طول کلی این خط ۳ کیلومتر است. با این اقدام پرونده افتتاح پروژه‌های متروی تهران در سال ۱۳۹۴ بسته شد.[۳۸]

با شروع سال ۱۳۹۵ و در ابتدای سال با توجه به آماده‌سازی مکان جدید نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در ابتدای آزاد راه تهران- قم راه اندازی بخشی از توسعه جنوبی خط ۱ متروی تهران (خط فرودگاه امام خمینی- شهر جدید پرند) در دستور کار قرار گرفت و بدین ترتیب در روز ۳۰ فروردین ۹۵ ایستگاه شهر آفتاب از توسعه جنوبی خط ۱ به همراه ۶ کیلومتر خط مترو افتتاح شد. تا پیش از افتتاح این ایستگاه، ایستگاه مترو تجریش بزرگ‌ترین ایستگاه مترو ایران و خاورمیانه بود که با افتتاح این ایستگاه که با الهام از معماری بنای چهلستون در اصفهان ساخته شده‌است عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه مترو تهران تا این تاریخ به این ایستگاه تعلق گرفت. شایان ذکر است با توجه به اینکه این خط از مترو هنوز کامل نشده بود تا پیش از افتتاح ادامه خط تنها در زمان‌هایی که نمایشگاه در محل شهر آفتاب برگزار می‌شد سرویس دهی انجام می‌داد.[۳۹] در ادامه سال ۱۳۹۵ و با توجه به افتتاح نیمه شمالی خط ۳ در سال ۱۳۹۴ مقرر گردید که ایستگاه‌های این خط یک به یک بهره‌برداری گردند. در همین راستا در روز ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ایستگاه متروی خواجه عبدالله انصاری[۴۰] در روز ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ایستگاه متروی سهروردی[۴۱] در روز ۲۴ شهریور ایستگاه متروی شهید قدوسی (واقع در چهارراه قصر)[۴۲] در روز ۱۷ مهر ایستگاه متروی شهید صیاد شیرازی (واقع در تقاطع بزرگراه شهید صیاد شیرازی و مسیل باختر در ضلع شمال شرقی میدان گلبرگ)[۴۳] در روز ۲۲ آذر ایستگاه متروی حسین‌آباد و در روز ۱۶ بهمن ایستگاه متروی میدان هروی که همگی از ایستگاه‌های خط ۳ مترو می‌باشند نیز به بهره‌برداری رسیدند.[۴۴] همچنین در روز ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۵ خط ۷ به عنوان ششمین خط متروی تهران و پنجمین خط درون‌شهری حد فاصل ایستگاه نواب (ایستگاه تقاطعی خط ۷ با خط ۲) تا ایستگاه میدان محمدیه (ایستگاه تقاطعی خط ۷ با خط ۱) مورد تست گرم قرار گرفت و مقرر گشت که در ابتدای سال ۱۳۹۶ مورد افتتاح رسمی قرار گیرد که با این امر پرونده افتتاح پروژه‌های متروی تهران در سال ۱۳۹۵ بسته شد.[۴۵]

با آغاز سال ۱۳۹۶ و با توجه به تست گرم بخش مرکزی خط ۷ مترو تهران و متعاقب آن تست گرم بخش شمالی و جنوبی این خط در فروردین و اردیبهشت، در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶، خط ۷ متروی تهران به عنوان ششمین خط متروی تهران و پنجمین خط متروی درون‌شهری با ۲۲ کیلومتر مسیر و ۷ ایستگاه به صورت هم‌زمان افتتاح شد. ایستگاه‌های افتتاح شده به ترتیب میدان صنعت – دانشگاه تربیت مدرس (گیشا) – شهید نواب صفوی – کمیل – بریانک – میدان محمدیه و بسیج می‌باشند. همچنین با توجه به افتتاح دو ایستگاه شهید نواب صفوی (تقاطع با خط ۲) و میدان محمدیه (تقاطع با خط ۱) تعداد ایستگاه‌های تقاطعی متروی تهران به ۹ ایستگاه افزایش یافت. اما افتتاح خط ۷ در سال ۱۳۹۶ چند ماه بیشتر دوام پیدا نکرد و به دنبال برگزاری انتخابات شورای شهر تهران و متعاقب آن تغییر طیف سیاسی شورا و تغییر شهردار، ناایمن بودن این خط و افتتاح بدون رعایت مسائل ایمنی و زیرساخت‌های لازم مورد توجه قرار گرفت.

در هر صورت و فارغ از مسائل سیاسی با انتخاب محمدعلی نجفی به سمت شهردار تهران، خط ۷ مترو در پاییز سال ۹۶ تعطیل شد و مقرر گردید که پس از رفع نواقص ایمنی از جمله نصب هواکش‌های میان تونلی، پله‌های اضطراری و نیز تأمین تجهیزات الکترونیکی نظیر سیستم سیگنالینگ و این بار با امنیت کافی مجدداً افتتاح شود. تغییرات پی‌درپی در شهرداری تهران و استعفای نجفی از این سمت و همچنین کمبودهای بودجه‌ای عامل تداوم توقف خط ۷ تا پایان سال ۱۳۹۶ شد.

فارغ از مسائل و مشکلات پیش آمده در این سال در ارتباط با خط ۷ مترو و در سایر خطوط، ایستگاه شهید محلاتی از خط ۳ مترو نیز به عنوان یکصد و پانزدهمین ایستگاه مترو تهران، در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ افتتاح شد.[۴۶]
همچنین در ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ایستگاه متروی شهر فرودگاهی امام خمینی از مسیر انشعابی خط ۱ مترو به بهره‌برداری رسید[۴۷] و بنابراین با توجه به رویدادهای به‌وجود آمده در جریان افتتاح و تعطیلی خط ۷ پرونده مترو در سال ۱۳۹۶ صرفاً با افتتاح دو ایستگاه بسته شد.

سال ۱۳۹۷ آغاز شد و با شروع این سال و پیگیری‌های مکرر مردم و وعده‌های چندین باره برای بازگشایی مجدد خط تعطیل شده ۷ بالاخره در تیرماه این سال ۶ کیلومتر میانی از این خط به همراه ۵ ایستگاه آن مجدداً بازگشایی شد. ایستگاه‌های افتتاح شده عبارتند از: شهید نواب صفوی – رودکی – کمیل – بریانک- مهدیه که از این ۵ ایستگاه ۴ ایستگاه شهید نواب صفوی – رودکی – کمیل – بریانک در سال گذشته افتتاح و سپس تعطیل شده بودند و ایستگاه مهدیه برای اولین بار مورد افتتاح قرار گرفت. ذکر این نکته لازم است که ایستگاه مهدیه یک ایستگاه تقاطعی در این خط و در تقاطع با خط ۳ می‌باشد و بنابراین تعداد ایستگاه‌های تقاطعی متروی تهران همچنان ۹ ایستگاه باقی ماند. (بخش مربوط به خط ۷ میدان محمدیه تعطیل شده اما مهدیه در تقاطع خط ۷ با خط ۳ افتتاح شد) همچنین با تلاش انجام گرفته ایستگاه هلال احمر (ایستگاه میان راهی واقع در بخش افتتاح شده این خط در تابستان ۱۳۹۷) و بخشی از نیمه شمالی خط ۷ به طول ۷٫۵ کیلومتر با ایستگاه‌های میدان صنعت و دانشگاه تربیت مدرس (پل گیشا- پل نصر) که قبلاً در سال ۱۳۹۶ تعطیل شده بود مجدداً در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید. نکته جالب این بهره‌برداری آن است که دقیقاً دو سال پیش در چنین روزی، این بخش از مترو مورد تست گرم قرار گرفته و پس از افتتاح در خردادماه ۱۳۹۶ و کمتر از ۶ ماه بعد از افتتاح تعطیل شده بود.[۴۸]

با شروع سال ۹۸ و در تاریخ ۱۸ فروردین ماه هفتمین خط متروی تهران افتتاح شد. در این تاریخ بخشی از نیمه شرقی خط ۶ متروی تهران به طول ۹ کیلومتر و با ۳ ایستگاه دولت‌آباد، بعثت و میدان شهدا مورد بهره‌برداری قرار گرفت که ایستگاه میدان شهدا در تقاطع با خط ۴ بوده و به این ترتیب تعداد ایستگاه‌های تقاطعی و دو طبقه متروی تهران برای اولین بار دو رقمی شده و به ۱۰ ایستگاه افزایش یافت.[۴۹]

در ادامه بخش شرقی خط ۷ حدفاصل ایستگاه مهدیه تا بسیج به همراه ایستگاه میدان محمدیه در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ مجدداً بازگشایی و در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۹۸ افتتاح رسمی شد و به این ترتیب با بهره‌برداری مجدد از ایستگاه میدان محمدیه در تقاطع با خط ۱، تعداد ایستگاه‌های تقاطعی و دو طبقه متروی تهران به ۱۱ ایستگاه افزایش یافت.[۵۰] در تاریخ ۶ مهر ۱۳۹۸ بخش دیگری از نیمه شرقی خط ۶ متروی تهران به طول ۱ کیلومتر حدفاصل ایستگاه میدان شهدا تا ایستگاه میدان امام‌حسین به بهره‌برداری رسید که به این ترتیب با توجه به تقاطعی بودن این ایستگاه با خط ۲، تعداد ایستگاه‌های تقاطعی و دو طبقه متروی تهران به ۱۲ ایستگاه افزایش یافت.[۵۱]

در ادامه افتتاح پروژه‌های مترو با توجه به وعده داده‌شده مبنی بر افتتاح یک ایستگاه در خط ۷ مترو در هر ماه به‌طور میانگین، در تاریخ ۲ دی ۱۳۹۸ ایستگاه متروی مولوی از بخش شرقی خط ۷ مترو افتتاح و به بهره‌برداری رسید.[۵۲] در ادامه ایستگاه های کیان‌شهر در بخش جنوبی خط ۶ و هشتگرد در توسعه غربی خط ۵ (تهران – کرج) در ماه‌های بهمن و اسفند همان سال افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.[۵۳] به‌این ترتیب پرونده افتتاح پروژه‌های متروی تهران در سال ۱۳۹۸ بسته شد.

در نیمه اول سال ۱۳۹۹ به علت شرایط حاکم ناشی از وضعیت کرونایی کشور و همچنین پاره‌ای از مشکلات مالی پیش آمده (به علت تأخیر در تزریق بودجه) در این دوران هیچ افتتاحی صورت نگرفت. با رفع مشکلات مالی در نیمه دوم همین سال، این وعده داده شد که تا پایان سال ۱۲ ایستگاه مترو مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.[۵۴] بدین منظور در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۹ دو ایستگاه متروی امیرکبیر در خط ۶ و برج میلاد تهران در خط ۷ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.[۵۵] در ادامه در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹، دو ایستگاه مترو میدان قیام و چهل تن دولاب در خط ۷ وارد فاز بهره‌برداری شدند.[۵۶] در هفته پایانی همان سال نیز افتتاح بخشی از نیمه شمالی خط ۶ متروی تهران به طول ۶/۵ کیلومتر و با ۴ ایستگاه شامل ایستگاه های دانشگاه تربیت مدرس ، یادگار امام ، شهید اشرفی اصفهانی ، شهید ستاری به بهره‌برداری رسید که با توجه به تقاطعی بودن ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس در خطوط ۶ و ۷، تعداد ایستگاه‌های تقاطعی و دو طبقه متروی تهران به ۱۳ ایستگاه افزایش یافت. همچنین با افتتاح از ایستگاه آهنگ از خط ۷ در همان مقطع، تعداد ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری تا آن مقطع به ۱۳۷ ایستگاه و طول خطوط به ۲۵۳/۷ کیلومتر افزایش یافت.[۵۷] با اتمام سال ۱۳۹۹ مقرر گردید که سه ایستگاه باقی‌مانده از ایستگاه‌های وعده داده شده، در بهار ۱۴۰۰ مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. به این ترتیب پرونده توسعه و افتتاح پروژه‌های متروی تهران در سال ۱۳۹۹ بسته شد.

توضیحات:

مترو تهران با شش خط درون‌شهری و یک خط برون‌شهری و دو انشعاب از خطوط اصلی به شرح ذیل در حال سرویس دهی می‌باشد:[۶۱][۶۲]

۱- خط یک به طول ۳۷٫۵ کیلومتر در شاخه اصلی و ۳۰٫۴ کیلومتر در انشعاب فرودگاه امام خمینی با ۲۹ ایستگاه در شاخه اصلی و ۳ ایستگاه در انشعاب فرودگاه امام خمینی از ایستگاه تجریش واقع در ابتدای خیابان شریعتی تا ایستگاه کهریزک واقع در ضلع جنوب شرقی بهشت زهرا قرار دارد.[۶۳] این خط پس از شروع از میدان تجریش طول خیابان شریعتی (خیابان شمیران) را به سمت جنوب طی کرده و با رسیدن به تقاطع خیابان میرداماد به سمت غرب متمایل شده و در طول این خیابان امتداد مسیر می‌دهد سپس در اواسط خیابان میرداماد مجدداً به سمت جنوب متمایل گشته و با عبور از اراضی عباس‌آباد به ابتدای خیابان شهید مفتح می‌رسد و در طول این خیابان تا میدان هفت تیر امتداد مسیر می‌دهد سپس وارد خیابان شهید مفتح شده و در طول این خیابان و خیابان سعدی امتداد می‌یابد. در حوالی خیابان اکباتان به سمت غرب متمایل شده و به میدان امام خمینی می‌رسد. سپس در طول خیابان خیام حرکت کرده و با رسیدن به محدوده خیابان شوش از زیر زمین خارج می‌شود و به موازات خطوط راه‌آهن سراسری تهران-مشهد تا شهر ری حرکت می‌نماید. سپس بار دیگر به سمت غرب متمایل شده و به ایستگاه شاهد-باقرشهر در ضلع شمال شرقی بهشت زهرا (س) و مرقد امام می‌رسد. این خط در اینجا به دو شاخه تقسیم می‌شود. شاخه اول با طی کردن ضلع غربی بهشت زهرا و پس از عبور از ایستگاه حرم مطهر به سمت شرق متمایل شده و در انتها به ایستگاه کهریزک می‌رسد. شاخه دوم با طول فعلی سی و دو کیلومتر پس از عبور به سمت غرب در امتداد آزادراه خلیج فارس (اتوبان تهران-قم) به سمت جنوب متمایل شده و به ایستگاه شهر فرودگاهی امام خمینی می‌رسد. این خط در ایستگاه شهید بهشتی با خط سه، در ایستگاه شهدای هفت تیر با خط شش (درحال ساخت)، در ایستگاه دروازه دولت با خط چهار، در ایستگاه امام خمینی با خط دو و در ایستگاه میدان محمدیه با خط هفت تقاطع دارد.[۶۴]

۲- خط دو به طول ۲۴٫۶ کیلومتر با ۲۲ ایستگاه از ایستگاه فرهنگسرا واقع در خیابان جشنواره جنب فرهنگسرا اشراق تا ایستگاه صادقیه واقع در ضلع جنوب غربی فلکه دوم صادقیه قرار دارد.[۶۵] این خط پس از آغاز در خیابان جشنواره وارد بزرگراه رسالت شده و پس از طی مسیر به سمت غرب در حوالی میدان رسالت به سمت جنوب غرب متمایل شده و در طول خیابان شهید مدنی امتداد مسیر می‌دهد. سپس به میدان ابن سینا رسیده و از آنجا تا میدان بهارستان به سمت جنوب حرکت می‌کند. سپس بار دیگر به سمت جنوب غرب متمایل شده و پس از طی مسیر در امتداد خیابان اکباتان به میدان امام خمینی (سپه – توپخانه) می‌رسد. از میدان امام خمینی به سمت غرب در طول خیابان امام خمینی (سپه) تا میدان حر حرکت کرده و در حوالی این میدان به سمت شمال غرب متمایل می‌شود و با عبور در امتداد خیابان‌های دانشگاه جنگ و آذربایجان به خیابان آزادی می‌رسد و از طریق بلوار تیموری و خیابان گلاب به میدان صادقیه می‌رسد. این خط در ایستگاه شهید باقری با توسعه شرقی خط چهار، در ایستگاه امام حسین با خط شش، در ایستگاه دروازه شمیران با خط چهار، در ایستگاه امام خمینی با خط یک، در ایستگاه دانشگاه امام علی با خط سه (درحال ساخت)، در ایستگاه شهید نواب صفوی با خط هفت، در ایستگاه شادمان با خط چهار تقاطع داشته و در نهایت در انتهای خط و در ایستگاه صادقیه به صورت تبادلی به خط پنج متصل می‌شود.[۶۴]

۳- خط سه به طول ۳۳٫۷ کیلومتر با ۲۵ ایستگاه از ایستگاه قائم واقع در شهرک قائم تا ایستگاه آزادگان واقع در بزرگراه آیت‌الله سعیدی نرسیده به بزرگراه آزادگان قرار دارد. این خط پس از آغاز در شهرک قائم در شمال شرق تهران در طول بزرگراه ارتش ادامه می‌یابد؛ سپس به سمت جنوب غربی متمایل شده و به میدان نوبنیاد می‌رسد. در ادامه و با عبور از زیر بزرگراه صیاد شیرازی به صورت شمال به جنوب به میدان گلبرگ رسیده و به سمت غرب در طول خیابان شهید بهشتی امتداد مسیر داده و سپس وارد خیابان ولیعصر شده و در طول خیابان ولیعصر و به سمت جنوب تا میدان راه‌آهن ادامه مسیر داده و سپس ودگاه قلعه مرغی و بزرگراه آزادگان در مسیر بزرگراه آیت‌الله سعیدی در جنوب غربی تهران متمایل شده و به ایستگاه آزادگان منتهی می‌گردد.[۲۵] خط سه مترو در ایستگاه شهید بهشتی با خط یک، در ایستگاه میدان ولیعصر با خط شش (در حال ساخت)، در ایستگاه تئاتر شهر با خط چهار، در ایستگاه مهدیه با خط هفت و در ایستگاه دانشگاه امام علی با خط دو (در حال ساخت) تقاطع خواهد داشت. تا کنون ایستگاه‌های بهره برداری شده این خط عبارتند از: قائم، شهید محلاتی، اقدسیه، نوبنیاد، حسین آباد، هروی، شهید زین الدین، خواجه عبدالله انصاری، شهید صیاد شیرازی، شهید قدوسی، سهروردی، شهید بهشتی، میرزای شیرازی، میدان جهاد، میدان ولیعصر، تئاتر شهر، منیریه، مهدیه، راه‌آهن، جوادیه، زمزم، شهرک شریعتی، عبدل آباد، نعمت آباد و آزادگان. هم‌اکنون ایستگاه تقاطعی دانشگاه امام علی، به عنوان ایستگاه باقی مانده خط ۳، در حال مطالعات اولیه برای ساخت می‌باشد.

۴- خط چهار به طول ۲۱٫۰ کیلومتر در شاخه اصلی و ۲٫۰ کیلومتر در انشعاب فرودگاه مهرآباد با ایستگاه ۱۹ ایستگاه در شاخه اصلی و ۳ ایستگاه در انشعاب فرودگاه مهرآباد از ایستگاه شهید کلاهدوز واقع در انتهای خیابان پیروزی بزرگراه اسبدوانی تا ایستگاه ارم سبز واقع در بلوار فردوس انتهای خیابان شقایق جنوبی قرار دارد.[۶۶] این خط پس از شروع از بزرگراه اسبدوانی در طول خیابان پیروزی به سمت غرب امتداد مسیر داده و پس از رسیدن به میدان شهدا به سمت شمال غرب متمایل می‌شود و با عبور از زیر خیابان ایران و میدان ابن سینا به خیابان انقلاب اسلامی می‌رسد، بخش عمده‌ای از این خط از زیر خیابان انقلاب اسلامی و آزادی می‌گذرد و پس از رسیدن به میدان آزادی در امتداد جاده مخصوص کرج ادامه مسیر داده و با رسیدن به ایستگاه بیمه شاخه مربوط به فرودگاه مهرآباد با ۳ ایستگاه به سمت جنوب و پایانه‌های مختلف فرودگاه مهرآباد از آن جدا می‌شود. شاخه اصلی خط ۴ در ادامه به سمت غرب امتداد مسیر می‌دهد و پس از رسیدن به شهرک اکباتان به سمت شمال تغییر مسیر داده و با عبور در امتداد بزرگراه ستاری به بلوار شقایق منتهی می‌گردد. این خط در ایستگاه میدان شهدا با خط ۶، در ایستگاه دروازه شمیران با خط ۲، در ایستگاه دروازه دولت با خط یک، در ایستگاه تئاتر شهر با خط سه، در ایستگاه توحید با خط ۷ (ایستگاه بخش مربوط به خط ۷ هنوز احداث نشده‌است)، مجدداً در ایستگاه شادمان با خط ۲ و در ایستگاه ارم‌سبز با خط پنج تقاطع دارد.[۶۷]

۵- خط پنج (خط برون‌شهری) به طول ۶۷٫۵ کیلومتر با ۱۳ ایستگاه از ایستگاه صادقیه واقع در ضلع جنوب غربی فلکه دوم صادقیه تا ایستگاه ایستگاه هشتگرد (شهید سپهبد قاسم سلیمانی) واقع در شهر جدید هشتگرد قرار دارد. این خط موازی آزادراه تهران-قزوین عبور می‌کند.[۶۸]

۶- خط شش بخش مهمی از این خط هنوز در حال ساخت می‌باشد.خط ۶ در حال حاضر به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم شده و هنوز این دو خط به یکدیگر متصل نشده‌اند . بخش در حال کار این خط به طول ۱۶٫۵ کیلومتر (۱۰ کیلومتر در نیمه شرقی و ۶٫۵ کیلومتر در نیمه غربی) با ۱۲ ایستگاه است. تا کنون ایستگاه‌های بهره برداری شده این خط عبارتند از: دولت‌آباد، کیان‌شهر، بعثت، امیرکبیر، میدان شهدا، امام حسین، دانشگاه تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام، شهید اشرفی اصفهانی و شهید ستاری. در حال حاضر ایستگاه میدان شهدا در تقاطع با خط ۴، ایستگاه امام حسین در تقاطع با خط ۲ و ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس در تقاطع با خط ۷ قرار داشته و به صورت دو طبقه است.

ایستگاه مترو قدوسی

۷- خط هفت که بخشی از آن در حال ساخت و بخش در حال کار آن به طول ۲۰٫۵ کیلومتر با ۱۶ ایستگاه در حال بهره‌برداری است. این خط که عمیق‌ترین خط مترو تهران است در حال حاضر از ایستگاه بسیج در تقاطع بزرگراه شهید محلاتی و بسیج آغاز شده و به ایستگاه میدان صنعت واقع در میدان صنعت شهرک قدس (غرب) می‌رسد.[۶۹] تا کنون ایستگاه‌های بهره برداری شده این خط عبارتند از: بسیج، آهنگ، دولاب، میدان قیام، مولوی، میدان محمدیه، مهدیه، هلال احمر، بریانک، کمیل، رودکی، شهید نواب صفوی، مدافعان سلامت، دانشگاه تربیت مدرس (پل گیشا – پل نصر)، برج میلاد تهران، میدان صنعت.

از آغاز تأسیس شرکت مترو تهران و حومه، مدیرعاملان مختلفی در زمان‌های گوناگون در آن مدیریت کرده‌اند. در جدول زیر نام و زمان تقریبی دوران مدیریت هر یک از آن‌ها آورده شده‌است:[۷۰]

طبق آخرین مطالعات ترافیکیِ انجام شده، خطوط مترو شهر تهران به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:

الف) خطوط عادی مترو شهر تهران شامل ۱۰ خط با شماره‌های ۱ تا ۱۱ است. (خط ۵ یکی از خطوط برون‌شهری و به‌عنوان خط سریع‌السیر اول شناخته می‌شود).[۷۱] خطوط ۸ تا ۱۱ در حال حاضر در دست مطالعه بوده و شورای عالی ترافیک ساخت این خطوط را منوط به انجام «مطالعات جامع حمل و نقل ریلی تهران» نموده‌است.[۷۱]

ب) خطوط مترو اکسپرس (سریع‌السیر): خطوط مترو اکسپرس که هنوز ساخت اکثر قسمت‌های آن آغاز نشده‌است مشتمل بر ۴ خط بوده و ویژگی‌های خاصی دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش ارتفاع تونل‌ها تا قطر ۱۲ متر و بالطبع آن امکان تردد قطارهای دوطبقه، فاصله ۳ الی ۵ کیلومتری ایستگاه‌ها از یکدیگر و به همین دلیل افزایش متوسط سرعت سیر قطارها به بالای ۱۰۰ کیلومتر در ساعت اشاره نمود. هدف از ساخت این خطوط اتصال حومه و شهرک‌های اقماری در کوتاه‌ترین زمان به مراکز مهم و تجاری شهر می‌باشد. البته از خط پنج به عنوان خط اول اکسپرس هم یاد می‌شود ولی به علت عدم امتداد آن به داخل شهر و سپس جاده گرمسار، هیچ ارتباطی تونلی با مراکز تجاری مهم شهر ندارد.[۸۲]

طراحی خطوط مترو و جانمایی ایستگاه‌های آن بر مبنای طرح جامع شهرسازی تهران و مراکز جمعیتی و مسافرپذیر انجام شده‌است. بر این مبنا ایستگاه‌های مترو و درازای سکوی آن‌ها نیز طراحی‌های متفاوتی دارند. در واقع در خطوط ۳ و ۴ مترو، درازای سکوی ایستگاه‌ها از سایر خطوط بلندتر بوده و در خط انشعابی فرودگاه مهرآباد شاهد کوتاه‌ترین درازای سکو می‌باشیم. (در سایر خطوط ۱۴۰ متر، در خطوط ۳ و ۴ مترو، ۱۵۸ متر و در خط انشعابی فرودگاه مهرآباد ۸۰ متر) و به همین علت در دو خط ۳ و ۴ امکان استفاده از قطارهای ۸ واگنه نیز وجود دارد. اما در حال حاضر از همان قطارهای ۷ واگنه خطوط ۱ و ۲ در خط ۴ استفاده می‌شود. همچنین در خط انشعابی فرودگاه مهرآباد با توجه به درازای سکوها از قطارهای ۴ واگنی استفاده می‌شود.

در خطوط درون‌شهری مترو تهران (خطوط ۱، ۲، ۳، ۴، ۶، ۷) از سه نوع قطار استفاده می‌شود، هر سه نوع قطارها از منبع تغذیهٔ تماسی با ریل سوم ۷۵۰ ولت DC بهره می‌برند، توان موتور نوع یک ۱۳۲ کیلو وات توان موتور نوع دو و سه ۱۸۰ کیلووات است. نوع سوم قطارها کاملاً مشابه نوع دوم است با این تفاوت که بدنهٔ واگن‌ها از فولادی به آلومینیومی تغییر یافته و بر این مبنا راندمان قطار افزوده شده و مصرف انرژی کاهش می‌یابد.[۸۹]

حداکثر ظرفیت اسمی حمل مسافر در هر واگن (نشسته و ایستاده) در هر سه نوع قطارها میان ۱۹۰–۱۸۰ نفر است، همچنین هر سه نوع قطارها مجهز به سیستم‌های تهویه مطبوع، گرمایش، سیستم صوتی اعلام خبر و سیستم اعلام خطر و ایمنی است. مهم‌ترین تفاوت ظاهری قطارهای مترو آن است که در قطارهای نوع اول، واگن‌ها کلاً از هم جدا بوده و توسط یک در و یک پل فلزی در خارج از فضای واگن بهم ارتباط دارند که این در معمولاً قفل است. اما در قطارهای نوع دوم و سوم، نمای داخلی واگن‌ها شبیه به یک سالن بهم پیوسته‌است و فاصلهٔ میان هر واگن با واگن دیگر توسط یک پل و یک فضای آکاردئونی شکل در داخل فضای آن پر شده‌است که از نظر توزیع مناسب مسافر در تمامی واگن‌ها این نوع چیدمان یک مزیت محسوب می‌شود.[۸۹]

در خط ۵ مترو از قطارهای دو طبقه بهره گرفته شده‌است، قطارهای خط ۵ به روش بالاسری (۲۵ کیلو ولت AC) تغذیه می‌شوند و حداکثر توان موتور ۸۰۰ کیلووات است، حداکثر ظرفیت اسمی حمل مسافر در هر واگن (نشسته و ایستاده) در قطارهای خط پنج ۲۱۲ نفر است، این قطارها نیز مجهز به سیستم‌های تهویهٔ مطبوع، گرمایش، سیستم صوتی اعلام خبر و سیستم اعلام خطر و ایمنی است.[۸۹]

مترو تهران با درازای شبکه ۲۵۳٫۷ کیلومتر، رتبه ۱۵ را در میان قطارهای شهری کشورهای جهان دارد.[۹۰] و طبق آمار منتشر شده توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تعداد سفرهای صورت گرفته توسط مترو تهران در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۸۲۰ میلیون سفر[۹۱] و از ابتدای راه‌اندازی تا پایان سال ۹۲ به ۵ میلیارد سفر رسیده‌است. به ازای هر سفر با مترو ۰٫۶۵ لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین انجام می‌شود که با احتساب تحقق ۵ میلیارد جابه‌جایی توسط مترو تهران تاکنون حدود ۱ میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف بنزین صورت گرفته‌است.[۹۲]

ظرفیت فنی وجود دارد تا ۱۰ میلیون مسافر در روز با مترو جابه‌جا شوند (ولی به دلیل کمبود واگن این امر میسر نشده‌است. برای این کار باید شمار واگن‌ها دو برابر شود) که این امر سهم مترو در سفرهای درون‌شهری را به ۵۰ درصد می‌رساند. این در حالی است که در سال ۱۳۸۴ سهم مترو تنها ۴ درصد بود.[۹۳]

برای استفاده از مترو تهران از دو نوع بلیت می‌توان بهره برد:[۹۴]

طبق آمار اعلام‌شده در مرداد ۱۳۸۶، ۵۰ درصد از مسافران مترو از بلیت‌های مدت‌دار و مبلغ‌دار استفاده می‌کنند.[۱۰۴]

به علت مسائل فنی و ایمنی در ابتدای راه‌اندازی هر خط، سرفاصلهٔ حرکت قطارها و نیز زمان فعالیت خط محدودیت‌های ویژه‌ای دارد؛ به گونه‌ای که معمولاً زمان بهره‌برداری در ساعات میانی روز و نزدیک به ظهر سرفاصله‌ها حداقل نیم‌ساعت تا یک ساعت در نظر گرفته می‌شد. اما پس از راه‌اندازی اولیه به مرور زمان بهره‌برداری افزایش یافته و سرفاصله‌ها نیز کاهش می‌یافته که کاهش سرفاصله‌ها منوط به تأمین تجهیزات ایمنی و تأمین واگن به تعداد کافی می‌باشد. در طراحی متروی تهران سرفاصلهٔ نهایی میان دو قطار به میزان ۲ دقیقه در نظر گرفته شده‌است. اما به دلیل مسائل گفته شده این عدد حاصل نشده‌است. سرفاصلهٔ حرکت قطارهای متروی خطوط یک و دو، از ابتدای راه‌اندازی تاکنون روند کاهشی داشته و از ۸ دقیقه در بهار سال ۱۳۸۴ به هر ۴٫۵ و ۴ دقیقه یک بار در سال ۱۳۹۱ رسیده‌است. سرفاصله حرکت قطارها در خط ۴ از ۱۱ دقیقه در سال ۸۹ به ۶ دقیقه در سال ۹۱ کاهش یافته‌است؛ و همچنین تا پایان سال ۱۳۹۱، سرفاصله حرکت قطارها در خط تهران-کرج به ۷ دقیقه رسیده‌است. در ماه‌های ابتدایی، فاصلهٔ حرکت قطارها نیم‌ساعت بود.[۹۱]

تاکنون بیش از ۹۰۰ اثر هنری در ایستگاه‌های مترو نصب شده و به‌طور متوسط هر ایستگاه ۱۰ اثر در خود جای داده‌است. هر کدام از این آثار ریشه در فرهنگ، طبیعت، ادبیات و مذهب ایرانی دارد و ماده اولیه‌ای که برای آفرینش بیشتر آثار به کار رفته، از جنس سرامیک، سنگ و آهن است. سبک هر کدام از آثار نیز از یک ایستگاه تا ایستگاه دیگر بر اساس نام، مکان و پیشینه هر ایستگاه متفاوت است.[نیازمند منبع]

ساخت مترو اسلامشهر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ولی شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک با وجود جمعیت فراوان فاقد مترو شهری هستند اما از طریق ریل باس به شهر متصل هستند
.[۲۲]

در ۲۷ فرودین سال ۱۳۹۱ به علت شدت بارش باران در تهران، دیوار مسیل موجود در کنار اتوبان تهران-کرج در محل احداث ایستگاه خط ۴ مترو ارم‌سبز (اکباتان)، فرو ریخت و باعث ورود حجم زیادی از آب به داخل خط ۴ مترو شد. این حادثه تلفات جانی در برنداشت ولی باعث تعطیلی چند روزه خط ۴ تا بین ایستگاه‌های میدان انقلاب اسلامی تا میدان آزادی شد. براساس گزارش تحقیق و تفحص شورای شهر تهران خسارت وارده به مترو برابر ۲۲ میلیارد تومان بوده‌است. براساس این گزارش علت حادثه، شکسته شدن دیوار شمالی کانال بوده‌است که از سال ۱۳۴۸ تعمیر نشده بود.[۱۰۵]

از زمان افتتاح تاکنون، حادثه‌های مختلفی، به شکل خودکشی یا تصادفی در متروی تهران رخ داده‌اند، برخی از آن‌ها در این جدول آورده شده‌است:

ساعت ۸:۳۰ دقیقه (به روایتی دیگر ۷:۴۵ دقیقه[۱۱۱])شنبه، ۲۴ مهر ۱۳۸۹، زنی حدوداً ۳۳ ساله و نابینا در ایستگاه خزانه بعد از برخورد با قطار فوت کرد.[۱۱۲]


رتبه‌بندی مترو تهران در جهان، آسیا و خاورمیانه در سال ۲۰۱۵Downloads-icon


بایگانی‌شدهDownloads-icon


«شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه»Downloads-icon


اصلیDownloads-icon


«عملکرد بهره‌برداری متروی تهران»Downloads-icon


اصلیDownloads-icon

صفحه‌ها برای ویرایشگران خارج‌شده از سامانه بیشتر بدانید

خط ۳ مترو تهران یک خط درون‌شهری در ۳۳٫۷ کیلومتر با ۲۶ ایستگاه (۲۶ ایستگاه فعال) است که ایستگاه مترو قائم در شمال شرقی تهران را به ایستگاه مترو آزادگان در جنوب غربی تهران می‌رساند.

همچنین طرح توسعه خط فرعی از ایستگاه نوبنیاد تا خیابان باهنر (ایستگاه نیاوران) موجب اتصال کامل شمال شهر تهران از قائم تا تجریش به خطوط مترو می‌گردید که با فروش زمین ایستگاه‌های این مسیر فرعی (به مجموعه اطلس مال) این طرح توسعه پیش از آغاز به حفاری تونل‌ها منتفی گردید.

این خط در ایستگاه مترو شهید بهشتی با خط ۱، در ایستگاه متروی میدان ولیعصر با خط ۶ در ایستگاه مترو تئاتر شهر با خط ۴، در ایستگاه دانشگاه امام علی با خط ۲ (در دست مطالعه) و در ایستگاه مهدیه با خط خط ۷ تقاطع دارد. این خط از ایستگاه متروی شهید بهشتی|ایستگاه مترو شهید بهشتی در درازا این خیابان به سوی غرب ادامه مسیر داده و سپس وارد خیابان حضرت ولی‌عصر (عج) شده و در درازا این خیابان به سوی جنوب تا میدان راه‌آهن ادامه مسیر یافته و سپس به سمت بوستان ولایت و بزرگراه آزادگان در جنوب غربی تهران متمایل می‌شود.

عملیات ساخت خط ۳ مترو تهران از سال ۱۳۸۶ در جنوب غرب تهران آغاز شده‌است که بخش اول آن در قسمت مرکزی و حد فاصل ایستگاه متروی شهید بهشتی و ایستگاه متروی تئاتر شهر در آذر ماه ۱۳۹۱ و بخش دوم آن از ایستگاه متروی تئاتر شهر تا ایستگاه متروی آزادگان در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید. در نهایت در ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۴ نیمه شمالی خط از ایستگاه متروی شهید بهشتی تا انتهای شمالی خط یعنی ایستگاه متروی قائم افتتاح شد. توسعه این خط به سمت شمال شرقی و جنوب غربی در حال انجام است در بخش توسعه شمال شرقی، این خط از ایستگاه متروی شهید بهشتی به سمت شرق خیابان شهید بهشتی امتداد مسیر داده و در محل میدان گلبرگ به سمت شمال متمایل می‌شود و با عبور از زیر بزرگراه صیاد شیرازی به میدان نوبنیاد می‌رسد و پس از آن به دو شاخه تقسیم می‌شود. شاخه اول به سمت اقدسیه و شهرک قائم ادامه یافته و در نهایت به میدان قائم می‌رسد و شاخه دوم در طول خیابان نیاوران ادامه یافته و پس از عبور از جنوب پارک نیاوران به ابتدای خیابان شهید باهنر می‌رسد. در بخش توسعه جنوب و جنوب غربی این خط از ایستگاه آزادگان به سمت اسلامشهر امتداد مسیر داده و در نهایت به شهر جدید پرند می‌رسد. لازم است ذکر شود که طبق طراحی نخستین، خط ۳ در ابتدا قرار بود در امتداد خیابان مجیدیه ساخته شود و با بازنگری در طراحی‌ها مسیر این خط از خیابان مجیدیه به بزرگراه شهید صیاد شیرازی تغییر یافت.

ایستگاه مترو قدوسی

این خط مانند سایر خطوط مترو از ابتدای صبح ساعت ۵:۳۰ تا ساعت ۲۲:۳۰ به جابه‌جایی مسافران می‌پردازد، با این تفاوت که فاصله گذر قطارها در سایر خطوط حداقل ۲ دقیقه و حداکثر ۵ دقیقه می‌باشد که متأسفانه خط ۳ با فاصله گذر ۱۰ دقیقه‌ای باعث ایجاد تراکم بیش از حد در ساعت‌های پیک ترافیک (ابتدای صبح و ساعات پایان کار) گردیده که این عدم مناسب بودن فاصله گذر قطارها موجب ایجاد بسیاری از نارضایتی‌ها مردمی و اجتماعی می‌باشد.

آزادگان

میدان جهاد

میرزای شیرازی

خواجه عبدالله انصاری

خواجه عبدالله انصاری

ایستگاه مترو

ایستگاه مترو

ساعت کاری

تهران،نیلوفر،خ. بهشتی

ویرایش اطلاعات

ایستگاه مترو قدوسی

ویرایش نام، دسته‌بندی، آدرس، موقعیت مکانی و…

ایستگاه مترو شهید قدوسی در محله نیلوفر تهران و در خیابان بهشتی واقع شده است.
از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند پمپ بنزین اختصاصی ۱۶۳ آپادانا و باغ موزه قصر و ایستگاه اتوبوس شهید قدوسی و مرکز خرید اندیشه و بیمارستان چشم پزشکی نور قرار گرفته است.
نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این مکان، دادگاه انقلاب می‌باشد که دسترسی به این مکان را برای کاربران حمل‌ونقل عمومی آسان می‌سازد.
همچنین در برنامه بلد کاربران امتیاز ۴٫۰ از ۵ را به این مکان داده‌اند.

ایستگاه مترو

ایستگاه مترو

ایستگاه مترو

ایستگاه مترو

ایستگاه مترو

ایستگاه مترو

ایستگاه مترو

ایستگاه مترو

ایستگاه مترو

ایستگاه مترو

ایستگاه اتوبوس

پارکینگ

ایستگاه مترو

ایستگاه اتوبوس

ایستگاه مترو

تهران- ایرنا- ایستگاه مترو قدوسی از خط سه قطار شهری پایتخت به عنوان یكصد و چهارمین ایستگاه مترو تهران امروز با حضور مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیك شهردار و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران شهری افتتاح شد.

تهران – ایرنا – رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تا کنون بیش از ۳۴ هزار…

تهران – ایرنا – درنشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم…

تهران – ایرنا – با امضای تفاهم نامه ای بین اداره کل انتقال خون و اداره…

تهران – ایرنا -نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به صورت سرزده از…

ایستگاه مترو قدوسی

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

موقعیت ایستگاه مترو شهید قدوسی در محله نیلوفر – شهید قندی تهران را به همراه آدرس در نقشه نشان ببینید.

ایستگاه مترو شهید قدوسی (ایستگاه مترو) در محله نیلوفر – شهید قندی تهران و خیابان بهشتی واقع شده است. این ایستگاه یکی از سه ایستگاه مترو در محله نیلوفر – شهید قندی تهران می‌باشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی پاساژ کوروش و همچنین طباخی قصر، شرکت خدمات مسافرتی آرشین پرواز، ستاد مشترک ارتش (چهارراه قصر)، دیزی سرای قصر و فروشگاه اتکا قرار گرفته است.

آدرس، اطلاعات و شماره تماس و موقعیت مکانی این مکان آخرین بار توسط بهزاد (کاوشگر نشان) در تاریخ یکشنبه 17 مرداد ماه 1400 در اپلیکیشن نقشه و مسیریاب نشان بررسی و به‌روز شده‌اند. (چنانچه در اطلاعات ثبت‌شده یا موقعیت جغرافیایی ایستگاه مترو شهید قدوسی تهران اشکالی مشاهده کردید می‌توانید از طریق اپلیکیشن نشان نسبت به گزارش این اشکال اقدام کنید تا پس از بررسی نسبت به اصلاح آن اقدام شود)

شهید قدوسی ایستگاه مترو شهید قدوسی ایستگاه مترو متروی قطار شهری

“مسیریاب نشان” یک اپلیکیشن رایگان و کاربردی است که می‌توانید به وسیله آن بهترین راه رسیدن به مقصد را با توجه به مسافت و ترافیک بدست بیاورید و تا رسیدن به مقصد از راهنمایی سخنگوی فارسی استفاده کنید.


{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “NewsArticle”,
“headLine”: “u0627u06ccu0633u062au06afu0627u0647 u0645u062au0631u0648 u0634u0647u06ccu062f u0642u062fu0648u0633u06cc”,
“articleBody”: “u0628u0647 u06afu0632u0627u0631u0634 u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646 u0627u06ccu0633u062au06afu0627u0647 u0645u062au0631u0648u06cc u0634u0647u06ccu062f u0642u062fu0648u0633u06cc u06ccu06a9u06cc u0627u0632 u0627u06ccu0633u062au06afu0627u0647‌u0647u0627u06cc u062eu0637 u06f3 u0645u062au0631u0648u06cc u062au0647u0631u0627u0646 u0627u0633u062a u06a9u0647 u062fu0631 u062au0642u0627u0637u0639 u062eu06ccu0627u0628u0627u0646 u0634u0631u06ccu0639u062au06cc u0648 u062eu06ccu0627u0628u0627u0646 u0634u0647u06ccu062f u0628u0647u0634u062au06cc (u0686u0647u0627u0631u0631u0627u0647 u0642u0635u0631) u0642u0631u0627u0631 u062fu0627u0631u062f.u0627u06ccu0646 u0627u06ccu0633u062au06afu0627u0647 u0628u0647 u0639u0646u0648u0627u0646 u06ccu06a9u0635u062f u0648 u0686u0647u0627u0631u0645u06ccu0646 u0627u06ccu0633u062au06afu0627u0647 u0645u062au0631u0648 u062au0647u0631u0627u0646 u062fu0631 u062au0627u0631u06ccu062e u06f2u06f4 u0634u0647u0631u06ccu0648u0631 u06f1u06f3u06f9u06f5 u0627u0641u062au062au0627u062d u0634u062fu0647 u0648 u062fu0627u0631u0627u06cc u06f1u06f1u06f0u06f0u06f0 u0645u062au0631u0645u0631u0628u0639 u0641u0636u0627u06cc u0633u0631u067eu0648u0634u06ccu062fu0647 u0627u0633u062a.u0628u0631u0627u06cc u0633u0627u062eu062a u0627u06ccu0646 u0627u06ccu0633u062au06afu0627u0647 u06f8u06f2 u0647u0632u0627u0631 u0645u062au0631 u0645u06a9u0639u0628 u062eu0627u06a9u0628u0631u062fu0627u0631u06ccu060c u06f5 u0647u0632u0627u0631 u062au0646 u0645u06ccu0644u06afu0631u062fu060c u06f4u06f6 u0647u0632u0627u0631 u0645u062au0631 u0645u06a9u0639u0628 u0628u062au0646 u0648 u06f2u06f5 u0647u0632u0627u0631 u0645u062au0631 u0645u0631u0628u0639 u0642u0627u0644u0628 u0628u0646u062fu06cc u0627u0633u062au0641u0627u062fu0647 u0634u062fu0647‌u0627u0633u062a. u0647u0645u0686u0646u06ccu0646 u0627u06ccu0646 u0627u06ccu0633u062au06afu0627u0647 u062fu0627u0631u0627u06cc u06ccu06a9 u067eu0633u062a u0628u0631u0642 u0648 u06f1u06f2 u062fu0633u062au06afu0627u0647 u067eu0644u0647 u0628u0631u0642u06cc u0627u0633u062a u0648 u06f1u06f3u06f0 u0645u06ccu0644u06ccu0627u0631u062f u062au0648u0645u0627u0646 u0628u0631u0627u06cc u0633u0627u062eu062a u0648u0633u0627u0632 u0622u0646 u0647u0632u06ccu0646u0647 u0634u062fu0647‌u0627u0633u062a.”,
“author”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Organization”,
“name”: “u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646 “,
“description”: “sedayiran.comrnu0633u0627u06ccu062a u062eu0628u0631u06cc u062au062du0644u06ccu0644u06cc u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646”,
“logo”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “ImageObject”,
“name”: “admin.gif”,
“url”: “https://sedayiran.com/client/themes/fa/main/img/450.gif”
},
“url”: “https://sedayiran.com”
},
“publisher”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Organization”,
“name”: “u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646 “,
“description”: “sedayiran.comrnu0633u0627u06ccu062a u062eu0628u0631u06cc u062au062du0644u06ccu0644u06cc u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646”,
“logo”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “ImageObject”,
“name”: “admin.gif”,
“url”: “https://sedayiran.com/client/themes/fa/main/img/450.gif”
},
“url”: “https://sedayiran.com”
},
“datePublished”: “2020-01-12T10:43:03+03:30”,
“dateModified”: “2020-01-12T10:43:03+03:30”,
“image”: {
“@type”: “ImageObject”,
“name”: “226370_880.jpg”,
“description”: “u0627u06ccu0633u062au06afu0627u0647 u0645u062au0631u0648 u0634u0647u06ccu062f u0642u062fu0648u0633u06cc”,
“url”: “/files/fa/news/1398/10/22/226370_880.jpg”
},
“description”: “u0627u06ccu0633u062au06afu0627u0647 u0645u062au0631u0648u06cc u0634u0647u06ccu062f u0642u062fu0648u0633u06cc u06ccu06a9u06cc u0627u0632 u0627u06ccu0633u062au06afu0627u0647u200cu0647u0627u06cc u062eu0637 u06f3 u0645u062au0631u0648u06cc u062au0647u0631u0627u0646 u0627u0633u062a u06a9u0647 u062fu0631 u062au0642u0627u0637u0639 u062eu06ccu0627u0628u0627u0646 u0634u0631u06ccu0639u062au06cc u0648 u062eu06ccu0627u0628u0627u0646 u0634u0647u06ccu062f u0628u0647u0634u062au06cc (u0686u0647u0627u0631u0631u0627u0647 u0642u0635u0631) u0642u0631u0627u0631 u062fu0627u0631u062f.”,
“keywords”: “u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646,u0634u0647u06ccu062f u0642u062fu0648u0633u06cc,u062eu0637 u0633u0647,u0634u0631u06ccu0639u062au06cc,u0634u0647u06ccu062f u0628u0647u0634u062au06cc,u0645u062au0631u0648,u0645u062au0631u0648 u062au0647u0631u0627u0646,u0628u0631u0642”,
“mainEntityOfPage”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “WebPage”,
“breadcrumb”: {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “BreadcrumbList”,
“itemListElement”: [
{
“@type”: “ListItem”,
“position”: 1,
“item”: {
“@id”: “https://sedayiran.com/fa/archive?service_id=1”,
“name”: “u0635u0641u062du0647 u0646u062eu0633u062a”
}
},
{
“@type”: “ListItem”,
“position”: 2,
“item”: {
“@id”: “https://sedayiran.com/fa/archive?service_id=1&cat_id=241980”,
“name”: “u0627u062cu062au0645u0627u0639u06cc”
}
}
]
},
“keywords”: “u0635u062fu0627u06cc u0627u06ccu0631u0627u0646,u0634u0647u06ccu062f u0642u062fu0648u0633u06cc,u062eu0637 u0633u0647,u0634u0631u06ccu0639u062au06cc,u0634u0647u06ccu062f u0628u0647u0634u062au06cc,u0645u062au0631u0648,u0645u062au0631u0648 u062au0647u0631u0627u0646,u0628u0631u0642”,
“url”: “https://sedayiran.com/fa/news/241980”,
“relatedLink”: “https://sedayiran.com/fa/news/241941”
}
}

{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “ImageObject”,
“name”: “226370_880.jpg”,
“description”: “u0627u06ccu0633u062au06afu0627u0647 u0645u062au0631u0648u06cc u0634u0647u06ccu062f u0642u062fu0648u0633u06cc u06ccu06a9u06cc u0627u0632 u0627u06ccu0633u062au06afu0627u0647u200cu0647u0627u06cc u062eu0637 u06f3 u0645u062au0631u0648u06cc u062au0647u0631u0627u0646 u0627u0633u062a u06a9u0647 u062fu0631 u062au0642u0627u0637u0639 u062eu06ccu0627u0628u0627u0646 u0634u0631u06ccu0639u062au06cc u0648 u062eu06ccu0627u0628u0627u0646 u0634u0647u06ccu062f u0628u0647u0634u062au06cc (u0686u0647u0627u0631u0631u0627u0647 u0642u0635u0631) u0642u0631u0627u0631 u062fu0627u0631u062f.”,
“url”: “https://sedayiran.com/files/fa/news/1398/10/22/226370_880.jpg”
}

( با کلیک بر روی علامت + ، بر روی نقشه حتما تا چندین مرتبه زوم کنید. در صورتی هم که نیاز به نقشه بزرگ تر دارید ، بر روی لینک نزدیک ترین مسیر کلیک کنید. همجنین برای بزرگ تر کردن عکس ها ، بر روی هر کدام ، در قسمت گالری کلیک کنید. )

وارد صفحه اصلی شوید، محله خود را انتخاب کنید سپس بر روی دکمه جستجو کلیک کنید و ببینید چه مکان هایی پیرامون شما وجود داشته اند و شما از آن ها بی اطلاع بوده اید.

داروخانه بی نهایت تمیز با کادر مجرب ، دل سوز و با ادب

بسیار عالی ودنج جای، بسیار راحت برای خستگی در کردن…

شماره اشتباه است و شماره صحیح 44867446 می باشد. با سپاس از توجه و خدمات شما

ایستگاه مترو قدوسی

ببخشيد من تعويض پلام موتور انجام دادم الان دقيق 10 روز ميشه و مارت موتورم نيومده از كجا بايد پيگيري…

در يك كلمه افتضاح بود خيلي افتضاح غذا ي سرد و چرب و بدمزه با قيمت هاي فضايي غذاش بو…

کپی برداری از عکس ها و نوشته ها ممنوع بوده و تمامی حقوق برای گروه کجا بریم محفوظ می باشد.2021 © نی نی سایت

ایستگاه مترو قدوسی
ایستگاه مترو قدوسی

بیشتر بخوانید!  تامین اجتماعی شعبه 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *